Движи се и учи: физическа активност в часовете по литература и математика с Action Mats

Опитът на НУ “Захари Стоянов”, гр. Любимец

НУ “Захари Стоянов“ се намира в гр. Любимец, област Хасково и поставя акцент на иновативни подходи, развиващи различни умения за учене и  изграждащи социално-емоционални компетентности.

Училището има дългогодишна история. То впечатлява със сграда на 140 години с отличителен възрожденски вид. По-голямата част от стаите са малки по размер, но директорката Дочка Кючукова се стреми да елиминира произтичащите неудобства от това обстоятелство и търси различни решения  за подобряване функционалността на образователната среда: закупува индивидуални чинове, които са мобилни и с тях се създават различни модулни конфигурации, адаптирани към целите на учебната единица или творческо занятие. Училищният коридор също е разделен на зони и кътове за различни дейности, обезпечени с подходяща мебелировка, аксесоари, учебни пособия и материали.

Училищният екип, мотивиран да е в крак с новостите на съвремието, не се страхува да експериментира. В работата си педагозите успешно съчетават традиционни с иновативни методи на преподаване и учене, което насища учебно-възпитателния процес с динамика, разнообразие и ефективност. Почти 50% от учениците в училището са от уязвими групи, което прави работния учебен процес още по-голямо предизвикателство.

От 2023-2024 учебна година училището е в списъка на иновативни училища в страната. То е и първото иновативно училище на територията на Община Любимец. В учебните програми на иновативните паралелки са включени 2 допълнителни учебни модула: „Информационни технологии с програмиране“ и „Информационни технологии с български език“.

Как започва всичко

Училищният екип поддържа високо качество на обучение и обича нови предизвикателства. В града има и постоянна конкуренция за привличане на нови ученици – в следствие от това, директорката непрестанно въвежда нови и качествени образователни решения, които да надграждат условията за учене и да подкрепят децата да бъдат щастливи, доволни и да растат здрави. Така училището в Любимец стига до Action Mats, които закупува през март 2024 г.

“Когато чухме за Action Mats, бяхме много щастливи. Училището ни не разполага с физкултурен салон. Класните ни стаи са направени така, че да се преобразуват бързо в пространство за движение. Постелките са адаптивни и могат да се поставят по различен начин в класната стая или да се използват само елементи от тях, за да направят ученето по-физически ангажиращо.”, споделя директорката Дочка Кючукова.

 

Постелките се използват и в клас, и в допълнителните дейности

„Когато учителят е креативен, той може да намери приложение на постелките във всеки учебен час, във всеки негов етап. Много често колегите ги включват в учебната работа като средство за мотивиране – този, от учениците, който най-напред се е справил с определена задача, получава като награда възможността да премине през един или няколко модула с предварително зададена активност.“- споделя г-жа Кючукова.
„Постелките предлагат възможности за групова и екипна работа и в извънкласните дейности. Комплектът за буквите бе включен в реализирането на интердисциплинарен урок послучай 24 май с първите класове. Осъществените дейности в различните етапи на урока дадоха възможност за работа на екипи, сформирани от двата класа. Особена радост и задоволство изпитаха учениците ни от уязвимите групи, които работиха в екипи с останалите ученици.“ –споделиха педагозите.
Директорката дава още примери: “ През април по традиция провеждаме училищен спортен празник. В по-прохладните часове организирахме програма със занимания и игри навън. Но когато стана по-топло, продължихме в класните стаи с активностите на Action Mats.

“Физическата активност дава на децата възможност да бъдат по съсредоточени, по-изпълнителни, по-мотивирани в училище.”, допълва Кючукова.
Учителите споделят, че учениците харесват в Action Mats най-много това, че има движение. А различните дейности приемат като различни „игри“. Трябва им малко време да свикнат с усъвършенстването на изпълнение на самите движения, но като задачи и правила се ориентират много бързо.

Какви умения развиват учениците и учителите

Училището разполага с един комплект Action Mats. Затова учителите споделят, че си изготвят график на ползване на постелките. Всеки, който е работил с определена част, дава идеи за игри с нея. Постелките са любима тема за дискутиране, размяна на информация какво работи и какво не с определен клас.  Г-жа Кючукова отбелязва, че е горда с факта, че в колектива й цари дух на екипност, съпричастност, ангажираност, за които има принос  и работата с Action Mats.

Децата също се учат да си сътрудничат, докато усъвършенстват упражненията с постелките. Тези, които по-бързо разбират насоките за изпълнение на задачата, сами проявяват инициативност и обясняват на останалите, които все още имат неяснота и се чувстват по-изолирани. От друга страна децата, които не могат в конкретен момент да участват в дейностите, отново се интегрират като част от екипа, като размишляват и дават идеи за задачите даже в писмен формат. “Всичко е въпрос на добра организация на учителя – не е нужно всяко едно дете да използва постелката в конкретния момент, а да се канализира възможността на учениците да бъдат полезни в различни позиции по време на задачата.”, споделя Кючукова. Тя допълва, че в такива ситуации учителите също развиват своята креативност, тъй като имат за задача да разпределят ролите сред учениците, така че всеки да се чувства ангажиран.

Педагогическият екип измерва резултатите от Action Mats  от една страна чрез удовлетворението на децата – това доколко те се чувстват мотивирани след дейността и искат още от нея – и от друга, чрез проверката доколко те са усвоили материала, който е преподаван чрез постелките.

“Според нашия опит всичко, което е правено с физическа активност и игра, се запаметява много по-лесно от децата. Днешните деца запомнят по-лесно през емоциите. След дейност с Action Mats учениците са много по-концентрирани и в следващия учебен час много повече деца показват трайни знания в сравнение с традиционните часове, в които само се слуша, чете и пише.”

През предстоящата учебна година НУ “Захари Стоянов” планира да надгради опознавателната работа с Action Mats чрез целенасочено им включване  внедряване в повече учебни класове и предмети, а дори и в коридорите. Училището има идеи да прилага сугестопедични елементи и да приложи някои от упражненията като редовна загрявка във всеки учебен час. Проследяваме с интерес техните дейности.

Използват комплектите: Action Packed Set, Математика, Азбука на български език.

Брой ученици: 80 

Образователен етап: 1 – 4 клас

Брой учители: 6

С Action Mats от: март 2024 г.

Приложение: всяка седмица

Share on socials