Движи се и учи: физическа активност в часовете по литература и математика с Action Mats

Опитът на НУ “Захари Стоянов”, гр. Любимец

НУ “Захари Стоянов“ се намира в гр. Любимец, област Хасково и поставя акцент на иновативни подходи, развиващи различни умения за учене и социално-емоционални компетентности.

Училището има дългогодишна история и впечатляваща сграда на 140 години с отличителен възрожденски вид. По-голямата част от стаите са малки, а директорката Дочка Кючукова работи за подобрение на образователната среда, като закупува индивидуални чинове, които могат по-лесно да се разместват и адаптират спрямо задачите в клас. Училищният екип не се страхува да експериментира с различни иновации – от технологични до традиционни. Така учениците придобиват ползите на разнообразните методи.

Почти 50% от учениците в училището са от уязвими групи. От 2023-2024 учебна година училището е в списъка с иновативни училища с 2 модула за инфорамционни технологии. По всички други предмети като изобразително изкуство, физическо възпитание, музика, учителите организират групови дейности с повече ученици, чрез които приобщават учениците.

Как започва всичко

Училищният екип поддържа високо качество на обучение и обича нови предизвикателства. В града има и постоянна конкуренция за привличане на нови ученици – в следствие от това, директорката непрестанно въвежда нови и качествени образователни решения, които да надграждат условията за учене и да подкрепят децата да бъдат щастливи, доволни и да растат здрави. Така училището в Любимец стига до Action Mats, които закупува през март 2024 г.

“Когато чухме за Action Mats, бяхме много щастливи. Училището ни не разполага с физкултурен салон. Класните ни стаи са направени така, че да се преобразуват бързо в пространство за движение. Постелките са адаптивни и могат да се поставят по различен начин в класната стая или да се използват само елементи от тях, за да направят ученето по-физически ангажиращо.”, споделя директорката Дочка Кючукова.

Постелките се използват и в клас, и в допълнителните дейности

Училището прилага постелките като цял комплект или елементи от тях в редовните учебни часове – този, който най-напред се е справил с определена задача, получава награда да премине през тях с предварително зададена активност. За извънкласните дейности училищният екип избира екипни задачи за един или няколко класа. “С комплекта за буквите в чест на 24 май създадохме обща активност между два класа, където подкрепихме и учениците от уязвимите групи да работят в екип с останалите.”, споделя училищният екип.

Директорката дава още примери: “Имахме спортен празник скоро и след като учениците се измориха от спортните дейности навън и стана обедно време, което беше неблагоприятно за външна игра, ги събрахме в класните стаи с активностите на Action Mats. В часовете по физическо, когато времето навън не позволява провеждането им, отново използваме постелките за организиране на дейности на закрито. Например организираме четене на гатанки, в което всеки, който познае гатанката, получава възможност да премине през играта на постелките.” 

“Физическата активност дава на децата възможност да бъдат по-съсредоточени, по-изпълнителни, по-мотивирани в училище.”, допълва Кючукова.

Учителите споделят, че учениците харесват в Action Mats най-много това, че има движение. Трябва им малко време да свикнат с усъвършенстването на изпълнение на самите движения, но като задачи и правила се ориентират много бързо. 

Какви умения развиват учениците и учителите

Учителите подобряват уменията си за работа в екип, тъй като на първи етап училището разполага с един комплект Action Mats и трябва да се изготви график. Това подтиква учителите да споделят помежду си идеи за игри с постелките, както и да обменят опит какво работи и какво не с определен клас и да надградят при следващата активност.

Децата се учат да си сътрудничат, докато усъвършенстват упражненията с постелките. Тези, които по-бързо разбират насоките за изпълнение на задачата, самоинициативно обясняват на останалите, които все още имат неяснота и се чувстват по-изолирани. От друга страна децата, които не могат в конкретен момент да участват в дейностите, отново се интегрират като част от екипа, като размишляват над задачите писмено. “Всичко е въпрос на добра организация на учителя – не е нужно всяко едно дете да използва постелката в конкретния момент, а да се канализира възможността на учениците да бъдат полезни в различни позиции по време на задачата.”, споделя Кючукова. Тя допълва, че в такива ситуации учителите също развиват своята креативност, тъй като имат за задача да разпределят ролите сред учениците, така че всеки да се чувства ангажиран. 

Педагогическият екип измерва резултатите от една страна чрез удовлетворението на децата – това доколко те се чувстват мотивирани след дейността и искат още от нея – и от друга, чрез проверката доколко те са усвоили материала, който е преподаван чрез постелките. 

“Според нашия опит всичко, което е правено с физическа активност и игра, се запаметява много по-лесно от децата. Днешните деца запомнят по-лесно през емоциите. След дейност с Action Mats учениците са много по-концентрирани и в следващия учебен час много повече деца показват трайни знания в сравнение с традиционните часове, в които само се слуша, чете и пише.”

През предстоящата учебна година НУ “Захари Стоянов” планира да надгради опознавателната работа с Action Mats чрез целенасочен план за внедряване в колкото се може повече учебни класове и предмети, а дори и в коридорите. Училището има идеи да прилага сугестопедични елементи и да приложи някои от упражненията като редовна загрявка във всеки учебен час. Проследяваме с интерес техните дейности. Следете нашата Facebook страница за нови постижения на организациите, с които работим.

Купени продукти: Action Packed Set, Математика, Буквите (?)

Брой ученици: 80 

Образователен етап: 1 – 4 клас

Брой учители: 6

С Action Mats от: март 2024 г.

Използват ги: всяка седмица

Share on socials