От Великобритания до София: създателят на Action Mats впечатлен от иновативни дейности в българска детска градина

В началото на ноември създателят на Action Mats Джонатан Боумик и неговият екип пътуваха от Великобритания и посетиха България за първи път. По време на престоя си гостуваха в ДГ 101 “Ябълкова градина” в гр. София и наблюдаваха четири авторски педагогически ситуации, създадени от педагогическите специалисти на детската градина. Откритите ситуации се проведоха в трета и четвърта възрастова група, както и в двете специални групи.

Постелките бяха използвани с много и различни цели спрямо индивидуалните нужди на децата: в специалните групи упражненията бяха фокусирани върху развиване на обща моторика и координация, активно използване на жестове, звукоподражателна и имитативна дейност и назоваването на обекти по инструкции. 

“Екипът на ДГ „Ябълкова градина“ демонстрира отдаденост към развитието на децата. Учителите работят с изключително търпение, насоки и насърчение. Бях впечатлен от изобретателността им при комбинираното използване на комплектите, за да се изучават обектите в света около нас, азбуката и различни движения едновременно.”, споделя Боумик за посещението си.


В трета група, с комплектите Action Mats педагозите работиха за развиването на точност и бързина. Децата демонстрираха способности за игра по правилата, както и стремеж към постижения. Всеки от двата отбора изигра комбинация от последователни действия, изискващи концентрация и добра пространствена ориентация. В четвърта група постелките се използваха за по-комплексно развитие на точност и бързина, определяне на броя на обекти и количествено съотнасяне към серия движения и назоваване на графични знаци на печатни букви. 

Action Mats при работа с деца със специални образователни потребности

Учителите и логопедите, работещи с децата със специални образователни потребности в ДГ “Ябълкова градина”, споделиха, че ги прилагат персонализирано спрямо функционалните възможности и индивидуалните нужди на децата. Учителите ги използват като допълващо и алтернативно средство за комуникация в структурирани ситуации с невербалните деца и такива с различни образователни нужди. При вербалните деца постелките се използват за разширяване обема на рецептивната и продуктивна реч – умения за имитация, звукоподражания, назоваване на кратки думи и повторение на кратки фрази. 

 “Постелките могат да се използват успешно с корекционно-развиваща, терапевтична  и образователна цел: за подобряване на грубата моторика, за развитие на двигателни умения (скачане, бягане, хвърляне) и зрително-моторната координация; за развитие на проприоцепция за предизвикване на говорна продукция на ниво звукоподражание или назоваване на обекти, като помощно средство за подобряване на рецептивната реч.”, допълват педагозите.

Ресурсният учител Даниела Евтимова сподели също, че Action Mats намират разнообразно приложение в груповото ресурсно подпомагане. Наблюдава се регулация на поведението и подобрено разбиране, когато децата играят с тях. Изпълняват инструкции и последователност от дейности в различни комбинации, ориентират се в пространството, развива се груба моторика и координация на движенията. 

Повече за детската градина в Люлин

Детска градина 101 ”Ябълкова градина” е общинска детска градина с дългогодишна история и доказани резултати в предучилищното образование. Тя отваря врати през 1972 г. и е една от първите детски градина на територията на Столична община, район “Люлин“. 

Директорът г-жа Галя Момчилова споделя, че визията за ДГ 101 “Ябълкова градина” е чрез прилагане на персонален, ценностно-ориентиран подход и балансирано съчетание от традиционни и иновативни методи да се осигури емоционален комфорт, познавателно-творческо развитие и пълноценно общуване на децата.

Action Mats като част от педагогическото взаимодействие

“Още от първата среща с постелките и организираните игри с тях можем да споделим, че наистина има положителна промяна в децата. По-бързо се концентрират, по-лесно разбират и изпълняват инструкциите от игрите, развиват качества като търпение, стремеж към постижение, екипност. Подобряват двигателните си умения и развиват физически качества като бързина, точност и гъвкавост.” споделя още г-жа Момчилова.

Впечатленията на г-н Боумик от България

Г-н Боумик се срещна и с още представители на българската образователна среда на Конференцията “Умения за иновации в образованието”, организирана от Център за творческо обучение. Той споделя добрите си впечатления от топлото посрещане, професионализма и ентусиазма, с който българските педагози търсят нови решения и ресурси за работа с учениците си. 

“Забелязах прилики с образователни конференции в други страни. Това, което беше различно обаче, беше ентусиазмът на учителите да общуват с нас. Щандът на Action Mats беше пълен през целия ден, а хората проявяваха истински интерес. Срещнах и директор на международна детска градина, която подготвя магистърска теза, и я свързах с петима влиятелни британски директори, за да обменят опит. Радвам се, че мога да допринеса и по този начин.”, споделя още г-н Боумик. 

Екипът на Action Mats непрестанно работи по развитието на нови образователни комплекти. Г-жа Момчилова от ДГ 101 “Ябълкова градина” сподели свои идеи и на тръгване си обещахме да поддържаме контакт, за да може тя да даде нови идеи, възникнали в хода на работа.

Благодарим за усърдната работа по подготовката на откритата ситуация на педагогическите специалисти: директора Галя Момчилова; педагозите Любозара Шопова, Мария Стоянова, Анелия Николова, логопедите Веселина Ефремова и Вера Маринополска; помощници на учителя Теодора Иванова, Мария Николова и Людмила Асенова, Петя Божилова – учител в специалната група, Кристина Иванова – психолог, Даниела Евтимова – ресурсен учител.

Използват комплектите: Mini Mats, Mindful Mats, Светът около нас, Букви, Цифри

Брой деца в градианта: 171 

Образователен етап: трета и четвърта група; специални групи

Брой педагози: 22

С Action Mats от:  октомври 2024 г.

Приложение: всяка седмица

Share on socials